Compare hotel prices and find the best deal - HotelsCombined.com
By February 26, 2012 20 Comments

Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)

The People-Friendly Home which was established in 2012 and operated by Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) is now known as the 1Malaysia People-Friendly Home (RMR1M).  In the recent announcement, the government has also agreed that a household income of up to a maximum of RM3,000 would be eligible to apply for the RMR1M compared with RM1,500 previously.

The Prime Minister said he had also set a target for the Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) to build 10,000 units of the RMR1M this year.

For those want to apply for this RMR1M house, the eligibility criteria is as follows :

  • Malaysian citizen
  • Age between 18 – 65 year old.
  • Married or single mother/father
  • Household income RM3000 & below
  • Doesn’t own any house

RMR1M application form for the could be downloaded at all the offices of the elected representatives via online to facilitate applicants in obtaining the forms and finding out the status of their applications. All 1Malaysia People-Friendly Homes (RMR1M) will be built using the ‘Industrialised Building System’ (IBS) technology with a larger built-up area without incurring additional cost to the applicants

The RMR1M construction is based on the concept of three bedrooms and two bathrooms with a built-up area of 1,000 sq ft and adhering to the specifications of the local authorities and the ‘Malaysian Uniform Buiding By-laws.

The RMR1M House concept

Incoming search terms:

Posted in: Property

20 Comments on "Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)"

Trackback | Comments RSS Feed

  1. sunardy b kamdi says:

    salam wbt,tahniah dan terima kasih kpd pm kerana melancarkn program ini,tetapi xlupa jg pd kontraktor yg tpilih utk melaksanakn projek ini agar melaksanakan kerja dgn ikhlas dan tulus,semoga pemohon yg layak dpt merasa selesa dgn rumah yg d berikn itu.wslm wbt

  2. Saya ingin tahu bagaimana untuk memohon RMR1M…pendapatan maxima saya sebanyak RM 2800 sebulan dan saya ada tunggakkan pinjaman bank lampau

  3. mohd hadzriq bin salleh says:

    asalamualaikum……….. mcm mana nak minta RMR1M saya dah gaji bawah rm600 sebulan….mcm2 saya dah minta kat kerajaan negeri tapi tak pernah dapat dari tahun 2003 sampai sekarang

  4. kamarulhady says:

    Saya dah mohon tahun lepas tapi sampai sekarang tidak ada jawapan pun ..Macam mane nak tahu status permohonan…

  5. Amram bin awang agpang says:

    macam mana memohon rumah rakyat 1 malaysia ini….

  6. admin says:

    SIla lawati Pr1ma.net untuk pendaftaran.

  7. kalsom bee says:

    Skrg saya x bekerja, tapi kwsp saya ada rm 70.000. adakah saayaa layaakk untuk mohon rumah mesra rakyat ini??

  8. PUNITHA says:

    HI SAYA TINGGAL DI NILAI, PENDAPATAN SAYA KURANG DARI RM2000. SO MACAM MANA MEMOHON RUMAH RAKYAT 1 MALAYSIA

  9. nageswary says:

    bagaimana nak buat permohonan

  10. Skim ini Kalo di saRawak memang dah di ketahui UmUm cara Mohon/syaraT2 MoHon ada mempuNyai UnSur PolitiK BN Sarawak/WakiL RakYat BN di SarawaK.Mana nak dapat GeraN TanaH memanG paling SuKar lah…..ada pun memanG wakil RakyaT dah BooKinG dah…Confirm.

  11. Suzaili sue says:

    Saya dan suami dah kehilangan kerja.sekarang kami anak beranak duduk di rumah sewa.klau nak ikutkan, suami saya mempunyai tanah di kampung, tetapi geran tanah dah hilang disimpan oleh banyak tangan.dengan itu bolehkah saya mohon untuk rmr1 ini.Tolong perjelasan.

  12. yanti says:

    1. Arwah ayah saya ada meninggalkan sebidang tanah untuk kami, oleh kerana adik saya masih kecil, ibu saya dinamakan sebagai pentadbir. Bolehkah saya memohon untuk membina RMR1M diatas tanah pusaka ini sekiranya ibu dan semua adik-beradik saya memberikan persetujuan.
    2. Bolehkh duit KWSP saya dan suami digunakan untuk membiayai pembinaan RMR1M memandangkan kami bekerja sendiri.

  13. wan noor hidayah bt wan chik says:

    terima kasih malaysia kerana amat perihatin terhadap taraf dan tahap kehidupan warga malaysia yang mempunyai taraf kehidupan yang berbeza…dengan ada nya RMR1M ini,menunjukan usaha kerajaan dalam perihal mengambil berat terhadap warga malaysia yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah….semoga sejahtera kerajaan malaysia,dalam menuju matlamat 1 MALAYSIA…..

  14. rakyat swasta says:

    semua pendekatan yg kerajaan anjurkan memang bagus…tp aku rasa semua pendekatan hanya menyenangkan rakyat yang bekerja dgn kerajaan jer….bagi pekerja swasta aku rasa takde kemudahan and benefit apa-apa….bajet 2013 pon pendekatannya hanya utk jangka masa pendek..tak semua rakyat dapat dari bajet tu…aku rasa PM kena pertimbangkan balik…PM kena buat sesuatu pendekatan yang membolehkan semua rakyat dapat merasai bajet 2013 ni..mungkin boleh diguna pakai untuk bajet 2014 untuk bg semua rakyat rasa benefit yg dibuat..baru adil….aku igt pinjaman sara rakyat tu untuk swasta tp sebenarnya tuk org keje kerajaan…camtu smpi bl2 la aku xleh nk beli rumah….kerajaan tolongla org yg keje swasta ni…aku rs pekerja swasta ni jugakla yg banyak bayar tax…sekian

  15. tuan
    bagaimana saya memohon RMR1M untuk membeli. saya harap tuan memberitahu saya bagaimana saya memohon
    sekian terimakasih

  16. MALA says:

    RMR1M , BAGAIMANA MEMOHON RUMAH I MALAYSIA

  17. zulkifli bin hassan says:

    11-01-04 revena villa apt jln putra perdana puchong selongor

  18. sara 4.3.13 says:

    rmr1m bagaimana memohon rumah 1 Malaysia

  19. sara 4.3.13 says:

    bagaimana memohon rmr1m rumah 1 malaysia

  20. neera says:

    bagaimana memohon rmr1m rumah 1 malaysia

Post a Comment